Jak z malých konzumentů vychovat sebevědomé tvůrce

Jak z malých konzumentů vychovat sebevědomé tvůrce
Jak vychovat sebevědomé tvůrce

Ve dvanácti jsem se na hodinách informatiky brutálně nudil, protože jsme většinu času jen klikali podle instrukcí od učitele.

Vybavuju si jednu konkrétní hodinu – učili jsme se stříhat video z přednahraných klipů. Nikoho to nebavilo. Učitel byl otrávený, třída znuděná. Všichni si jen přáli, aby práce skončila a mohli jsme posledních 10 minut hrát hry.

Ale následující týden se to změnilo. Učitel přišel do třídy s nápadem:
„Chcete si zkusit natočit vlastní film?“

Všichni ztichli.

„Cože?“
„Máte dvě hodiny. Jděte ven, něco natočte a sestříhejte to.“

„Ale jak?“ ptali jsme se.
„Přijďte na to.“ pokrčil rameny.

A tak jsme vzali kameru, vyběhli ven, něco nahráli a pak to zmateně poskládali dohromady ve Windows Media Maker. Výsledkem byl absolutní chaos. Ale byl to náš chaos.

Poprvé jsme neklikali podle návodu. Vytvořili jsme něco vlastního. Něco, na čem nám záleželo.

Tenhle moment jsem nikdy nezapomněl. A stačila k tomu jediná otázka, která změnila náš přístup:

„Nechceš si to zkusit vytvořit sám?“

A právě tuhle otázku bychom měli dětem pokládat častěji i dnes.

Proč by každý měl být tvůrcem

Dnešní děti mají instantní přístup ke všemu a pořád. YouTube, TikTok, hry… obsah na jedno kliknutí. Rychlý dopamin. Ale většinu času jen pasivně sledují, co dělají ostatní.

To samo o sobě není špatně. Každý z nás si někdy potřebuje odpočinou a chce si u toho něco pustit. Ale když děti zůstanou jen u sledování, něco zásadního jim uniká.

Když jen konzumujeme, učíme se:

  • Přijímat cizí nápady místo vymýšlení vlastních
  • Chtít všechno hned místo trpělivosti a disciplíny
  • Brouzdat po povrchu místo hlubšího pochopení

Když začneme tvořit, otevřou se nám nové možnosti. Rozvíjíme pocit, že můžeme věci ovlivnit. Že dokážeme věci změnit podle naší představy.

A to je něco, co každé dítě potřebuje zažít.

5 tipů jak děti podpořit v tvorbě

Tady je 5 malých věcí, které můžete se svými dětmi hned vyzkoušet:

1. Ptejte se jinak

Místo „Co jsi dneska dělal?“ zkuste:

  • „Co jsi dneska vytvořil?“
  • „Co bys chtěla příště zkusit jinak?“
  • „Viděla jsi něco zajímavého, co bys taky ráda zkusila vytvořit?“

Otázky mění perspektivu. Dávají dítěti signál: Tvorba je důležitá.

2. Vytvořte prostor na nudu

Nuda je podstatná část kreativního procesu. Z nudy často vznikají ty nejlepší nápady. Jenže dnes dětem nenecháváme moc prostoru, aby se nudily.

Takže příště, až řeknou: „Já se nudím…“, neodpovídejte hned vlastním návrhem nebo podaným tabletem.

Zkuste jen říct:

„To je zajímavý. Co s tím uděláš?“

A počkejte. Ať se s tím poperou sami.

3. Oceňujte proces, ne výsledek

Děti netvoří, pokud mají pocit, že výsledek musí být dokonalý. Pokud chválíme jen perfektní výsledky, příště radši jen koukají na ostatní, než aby riskovaly vlastní pokusy.

Dejte jim najevo, že důležitější než výsledek je odvaha tvořit:

  • Ptejte se: „Jak jsi to udělala?“
  • Vystavujte doma i nedokonalé výtvory
  • Sdílejte s nimi i vaše experimenty, které se nepovedly

4. Zaveďte tvůrčí rituály

Máme zaběhlé rituály pro konzumaci – pohádky na večer, filmové večery, čas na hry. Ale co rituály pro tvorbu?

Tady je pár tipů z rodin, které znám:

  • Každý týden společně uvařte něco nového
  • Každý vyfoťte něco zajímavého a večer si ukažte svou oblíbenou fotku
  • Místo čtení pohádky si společně vymýšlejte příběh – každý přidává jednu větu

Nemusí to být složité. Stačí malý moment, kdy tvoříte společně.

5. Jděte jim příkladem

Děti nedělají to, co jim říkáme. Dělají to, co vidí kolem sebe.

Chcete, aby vaše dítě tvořilo? Tvořte vy sami. Včetně chyb, frustrací a neúspěchů. Jít dobrým příkladem je to nejlepší, co pro ně můžete udělat.

Proč na tom záleží?

Nechceme z dětí udělat influencery nebo profesionální tvůrce.

Ale chceme, aby měly pocit, že mají na věci vliv. Že něco umí. Že jejich nápady mají hodnotu a nejsou jen diváky událostí kolem nich.

A v době, kdy se svět mění rychleji než kdy dřív, je to možná ta nejdůležitější dovednost, kterou jim můžeme předat.

Takže příště, až uvidíte své dítě, jak bezmyšlenkovitě scrolluje…

Zkuste se zeptat:

„Nechceš si zkusit vytvořit něco vlastního?“

Potřebujete pro své dítě podporu na cestě od konzumenta na sebevědomého tvůrce?

Vyzkoušejte si ZDARMA náš tvůrčí program pro děti 9-14 let plný zábavných kreativních projektů.